GeNC Yaşam
Sağlık Köşesi
Alzheimer'dan Koruyucu Balık Yağı

 Dekozahekzanoik asit (DHA) diye de adlandırılan, balık ve soyada bulunan Omega-3 yağ asitinin Alzheimer hastalığının ilerlemesini yavaşlatabildiği kazara bilim adamlarının ayağına takılmış bir fikir. Genleriyle oynanmış Alzheimer hastalığı taşıyan melez farelerin umdukları gibi hastalığa yenilmedikleri görüldüğünde, bilim adamları bunu farelerin soya ve balık yağı ile beslenmelerinden kaynaklandığı teorisini kurdu. Bunun üzerine yeni bir deneyde bazı fareleri DHA lı bazılarını DHA sız besinlerle beslediler. Sonuçlar ikna ediciydi: DHA dan tükenmiş diyetle beslenen farelerde sinaptik hasar Alzheimer hastalarına benziyor. DHA dan zengin diyet ile beslenen, genlerinde Alzheimer hastalığına sebep olabilecek mutasyonlar taşıyan farelerde ise sinaptik hasar ve hafıza kaybı görülmemiş.

(Neuron, 2004; 43:633-645)
Kadınlar ne zaman daha fazla Kalsiyuma İhtiyaç Duyarlar?

 New Brunswick Rutgers Universitesi’nde 73 menapoz sonrası kadında yapılan bir çalışmada N.J., kalori kısıtlı zayıflama diyeti yapan kadınların, ihtiyaçlarından fazla Kalsiyum gereksinimleri olduğu bulunmuş. Araştırmacılar zayıflama diyetinin Kalsiyumun absorbansını engellediği fakat günlük 1000-1800 mg Kalsiyum alımının bunu dengelediğini bulmuşlar. American Journal of Clinical Nutrition’ da yayımlanmış bu çalışmada menapoz sonrası Kalsiyum desteksiz zayıflama ürünlerinin kemik kütle kaybına neden olduğu akdedilmiş.

(American Journal of Clinical Nutrition, 2004; 80: 123-130)
-
Sperm Hareketliliğinde L- Karnitin ve Asetil L-Karnitin’in Rolü

 Son dönemde yapılan bir İtalyan çalışmasında; bir aminoasit olan l- karnitin ve Asetil l–karnitin’in sperm haraketliliği üzerinde etkisi olup olmadığı incelendi. Düşük sperm haraketliliği (<%50) olan 59 hasta gruplara ayrıldı ve 6 aylık bir terapi uygulandı. Terapi süresince gruplara sırasıyla günlük 3g l-karnitin, 3g asetil l-karnitin, 2g l-karnitin / asetil l-karnitin kombinasyonu ve plasebo verildi.

Gerek asetil l- karnitin, gerek l- karnitin/asetil l-karnitin verilen gruplarda sperm haraketliliğinin farkedilir derecede arttığı rapor edildi.

Araştırmada sperm kalitesinin yanında spermin antioksidan kapasitesi de ölçülmüştür. Spermdeki antioksidan özelliklerin, özellikle peroksil ve hidroksil radikalllerini temizleme kapasitesinde amino asit verildiğinde önemli bir artış meydana geldiği, sperm kalitesi ve de sperm haraketliliğinin arttığı gözlendi.

Daha önce yine İtalya’da yapılmış bir çalışmada da sperm sayısı ve haraketliliği az olan 30 hastaya günlük 2g l-karnitin verilmişti. Çalışma sonunda sperm hareketliliğinde artış gözlenmişti.

Balercia, G. et.al (2005),‘Placebo-Controlled Double-Blind Randomised Trial on the Use of L-Carnitine, L-Acetylcarnitine, or Combined L-Carnitine and L-Acetylcarnitine in Men with Idiopathic Asthenozoospermia’, Fertility and Sterility, 84, (3), pp. 662-671.
Kalp Sağlığı İçin Üzüm Yiyin.

 Connecticut ve Colombiya üniversitelerinde yapılan bir araştırmada üzüm polifenollerinin koroner kalp hastalıklarındaki etkinliği araştırıldı. Bu araştırmanın amacı güçlü antioksidan özellik gösteren polifenollerin pre ve post menapozal kadınlar tarafından alındığında gösterdikleri etkinliği belirlemekti.

4 haftalık periyotta bir gruba 36g liyofilize üzüm tozu verilirken diğer gruba sadece enerji vermesi amacıyla polifenol ya da diğer antioksidan bitkisel bileşenleri içermeyen meyve şekeri verildi ve böylece plasebo etki yaratıldı. 3 haftalık ara döneminden sonra gruplar yer değiştirdi.

Her iki grupta da plazma trigliserit konsantrasyonunda üzüm tozuyla %15 düşüş yaşanırken plasebo verildiğinde bu oran %6 ile sınırlı kaldı. Üzüm tozu alındıktan sonra LDL kolesterol ve apolipoprotein B ve E de azalma meydana geldi. Ayrıca bütün vücudu etkileyen oksidatif streste azalma görüldü. Son olarak inflamasyon göstergesi olan TNF-? plazma seviyeleri de azaldı.

Araştırmacılar, tüm bu faktörlerin ışığında üzüm polifenollerinin koroner kalp hastalığı riskini pre ve post menapozal kadınlarda önemli derecede azaltabildiğini belirttiler.

Journal of Nutrition August 135: 1911-1917.
Soya Kilo Verdirirken Kolesterol ve Şekeri de Düşürüyor.

Yeni bir çalışma soyanın kilo vermeye yardım ederken kan kolesterol ve şeker seviyesinin de azalmasında etkili olduğunu gösterdi.

Journal of the American College of Nutrition’da yayınlanan çalışmada 52 obez hasta üzerinde soya ve süt ürünlerine dayalı beslenmenin etkileri karşılaştırıldı. Araştırma 12 hafta devam etti ve yemekler 1200 kalori olarak ayarlandı. Çalışmanın başında, 6.cı haftada ve çalışma sonunda kilo kaybı oranları ve serum lipoproteinleri ölçüldü. Araştırmacılar kilo kaybetme oranını süt bazlı beslenen grupta %7.9, soya bazlı beslenen grupta %9 oranında buldu.

Araştırmada ilginç bir şekilde serum kolesterol ve LDL kolesterol değerleri 6. haftadan sonra soya bazlı beslenmede (%15.2 - %17.4) süt bazlı beslenmeye (%7.9 - %7.4) göre daha fazla düştü. Bu farklılık istatistiksel olarak belirgindi. Buna ek olarak soyalı yemek yenmesi süt bazlı beslenmeye göre 6. ve 12. haftadan sonra serum trigliserit seviyelerinde de düşüşe neden oldu.

Çalışmanın yazarı Dr. James Anderson “sonuç olarak soya bel çevresi ölçüsünde diğer bitkisel besinlere dayalı beslenme şekillerinden farklı bir sonuç vermese de kilo kaybetmeye yardımcıdır. Kilo vermekten daha öte yaşam kalitesini arttırır ve diyabetin gelişimini önleyebilir” yorumunu yaptı.


Her hakkı saklıdır. © 2005 Bakara A.Ş. gnc-bilgi@gnc.com.tr. Ürünler ile ilgili bilgiler sadece bilgilendirme amaçlı olup, kullanımına yönelik hiçbir taahhüt ve tavsiye yerine geçmez. Ürünler beslenme destek ürünleri olup, ilaç değildir, tedavi amaçlı olarak kullanılmaz. Linkler ile elde edilen bilgilerin sorumluluğu ilgili siteye aittir.

 

tasarım: TURKLINE